Saturday, September 23, 2006

SATU PERHITUNGAN: ISLAM = BUDDHA ? (3)

(Dari pandangan Islam)

Nabi Muhammad SAW Dalam Kitab Buddha
(Sambongan daripada 20/9/2006)

Ini dijawab oleh Gautama Buddha yang bermaksud, “Saya bukanlah Buddha yang pertama atau yang akhir yang didatangkan ke dunia ini. Selepas aku seorang Buddha lagi akan dihantar ke dunia ini. Dialah seorang yang kudus atau suci, yang mempunyai kesedaran yang tinggi, yang dikurniakan dengan kebijaksanaan, mempunyai akhlak yang baik, yang mengenali alam ini, pemimpin manusia yang bijaksana , yang dikasihi oleh malaikat dan makhluk lain. Dia akan mengajar kepada kamu semua satu agama atau kebenaran yang kekal abadi serta terpuji. Agama yang diajar oleh Buddha ini akan menjadi satu cara hidup yang sempurna dan suci. Kalau anak murid aku beratus-ratus tetapi anak murid Buddha ini ialah beribu-ribu”.

Ananda terus bertanya lagi dengan soalan yang bermaksud, " Bagaimana kami hendak mengenali Buddha ini?” Jawab Buddha, "Dia akan dikenali dengan gelaran Maitreya"

Persoalan yang perlu ditimbulkan disini apakah sebenarnya Maitreya itu? Untuk ini keterangan selanjutnya adalah berikut:
* Perkataan “Maitreya” dalam bahasa Sanskrit atau “Metteyya” dalam bahasa Pali, bererti yang memiliki sifat "kasih saying, belas kasihan" , baik atau pun "murah hati"". Ianya juga membawa makna seseorang yang "pemurah dan mesra". Perkataan ‘Arab yang membawa makna yang sama ialah ‘Rahmat”. Al-Qur’an, surah Al Anbiya, 21:107 bermaksud,” Dan tiadalah kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi sekalian ‘alam”
* Nabi Muhammad SAW dipanggil dengan gelaran “dia yang bersifat kasih sayang” atau "rahmat". Ini bermakna bersamaanlah dengan makna perkataan ‘Maitreya” itu.
Sesungguhnya perkataan Belas Kasihan dan “Dia yang bersifat kasih saying itu disebut dalam Al-Qur’an tidak kurang daripada 409 kali.
Perkataan Muhammad dan ada juga dieja “Mahamet” atau “Mahomet” atau berbagai ejaan lain dalam pelbagai bahasa. “Maho” dalam bahasa Pali dan”Maha” dalam bahasa Sanskrit bererti "sangat baik" atau "sangat besar" atau "sangat mulia atau sangat mashur". Manakala ‘Metta’ pula bererti belas "kasihan". Jadi bila digabungkannya jadailah ia perkataan “Mahamet atau Mahomet bererti "Kasihan Yang Amat Besar".
(bersambong)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home