Sunday, October 01, 2006

ISLAM = AGAMA LAIN? (1)

Dalam konteks persamaan ini perlu ditinjau Islam sebelum Nabi Muhammad SAW, Islam semasa Nabi Muhammad SAW dan Islam selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW.

* Islam Sebelum Nabi Muhammad SAW

Islam sebelum Nabi Muhammad SAW sebenarnya bermula sejak Nabi Adam lagi. Sebenarnya Islam diseru oleh para rasul dan dibawa juga oleh para nabi yang ramainya sampai beribu orang. Ada di antara Hadis yang mengatakan 124,000 orang para nabi dan rasul 313 orang. Cuma yang disebut dalam Al-Qur’an adalah seramai 25 orang rasul sahaja iaitu Adam, Nuh, Idris, Shalih, Ibrahim, Hud, Lut, Yunus, Ismail, Ishak, Ya’kub, Yusuf, Ayyub, Shu’ib, Musa, Harun, Ilyasa’, Zulkifli, Daud, Zakaria, Sulaiman, Ilyas, Yahya, Isa dan Muhammad. Semua ajaran para nabi dan rasul itu menumpukan kepada Tauhid (percayakan Tuhan itu Satu), menyerah dan tunduk kepadaNya dengan cara membuat apa yang diseruNya dan meninggalkan apa yang dilarangNya. Sehubungan dengan ini dalam Al-Qur’an ada beberapa surah membuktikannya sepertimana berikut:

Surah Yunus, ayat 72 membuktikan Nabi Yunus itu Muslim:
“Jika kamu berpaling (dari peringatanku), aku tidak meminta upah sedikit pun daripadamu. Upahku tidak lain hanyalah dari Allah SWT belaka, dan aku disuruh supaya aku termasuk dalam golongan orang-orang Muslim.”

Surah Al-Baqarah ayat 132 juga membuktikan Nabi Ibrahim dan anak cucunya adalah Muslim:
Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya’kub. (Ibrahim berkata): “Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah SWT telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam.”

Surah Yunus ayat 82 pula membuktikan Nabi Musa itu seorang Muslim:
Berkata Musa: “Hai kaumku, jika kamu beriman kepada Allah SWT, maka bertakwalah kepadaNya saja, jika kamu benar-benar orang yang berserah diri.”

(Bersambong)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home