Monday, October 02, 2006

ISLAM = AGAMA LAIN? (2)

· Islam Sebelum Nabi Muhammad SAW
(sambongan daripada 2 /10/2006)


QS, Surah Ali Imran, ayat 52 membuktikan Nabi Isa adalah seorang Muslim:
Maka tatkala Isa mengetahui keingkaran mereka (Bani Israel) berkatalah dia: “Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku untuk (menegakkan agama) Allah SWT?” Para hawariyyin (sahabat-sahabat setia) menjawab: “Kamilah penolong-penolong (agama) Allah SWT. Kami beriman kepada Allah SWT; dan saksikanlah bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang yang berserah diri.”

QS , Surah Asy-Syura ayat 13 membuktikan bahawa semua nabi dan rasul yang diutuskan Allah SWT adalah berpegang kepada satu agama (Islam):
“Dia telah mensyariatkan kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkanNya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa iaitu tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya.”

QS, Surah Al-Anbia’ ayat 92 pula Tuhan telah berfirman:
“Sesungguhnya (agama Tauhid) ini adalah agama kamu semua; agama yang satu dan Aku adalah Tuhanmu, maka sembahlah Aku.”

Tegasnya semua agama semenjak dari Nabi Adam dahulu sehingga kepada Nuh, Idris, Ibrahim, Ismail, Ya’kub, Isa dan Nabi Muhammad SAW semuanya agama berteraskan Tauhid (percayakan Tuhan itu Satu). Bagaimanapun, agama yang satu itu kemudiannya berpecah-belah. Allah SWT sendiri telah berfirman:
“Manusia dahulunya hanyalah satu agama, kemudian mereka telah berselisih. Kalau tidaklah kerana suatu ketetapan yang telah ada dari Tuhanmu dahulu, pastilah telah diberi keputusan di antara mereka, tentang apa yang mereka perselisihkan itu.” (QS, Yunus: 19)

Sehubungan dengan ini, sekali lagi Allah SWT menegaskan dengan FirmanNya:
Katakanlah (hai orang-orang mukmin): kami beriman kepada Allah SWT dan apa yang diturunkan kepada Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ya’kub, dan anak cucunya, dan apa yang diberikan kepada nabi-nabi dari Tuhannya. Kami tidak membeza-bezakan seseorang pun di antara mereka dan kami hanya tunduk patuh kepadaNya.” (QS, Al-Baqarah: 36)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home