Friday, December 08, 2006

SATU PERHITUNGAN : ISLAM - KRISTIAN (3)

Selang tujuh tahun selepas ketiadaan baginda Nabi Isa SAW (Jesus) seorang ilmuan agama Yahudi bernama ‘Saul of Taurus” atau lebih dikenali sebagai Paul tiba-tiba mengaku dirinya sebagai pesuruh Tuhan lalu membuat perubahan sepertimana berikut.

Saul atau Paul, adalah dianggap ‘Rasul” oleh penganut Kristian. Bible New Testament, Galatians : 1:4 bermaksud,”Untuk menyelamatkan kita daripada zaman yang jahat ini, Jesus telah menyerahkan diriNya sebagai korban bagi dosa-dosa kita. Dia melakukannya bagi mentaati kehendak Allah bapa kita” . Kepada orang Yahudi pula Paul mengatakan seperti dalam Romans 11:28, bermaksud “ Kerana orang Yahudi tidak mahu menerima berita baik (Penyaliban Jesus untuk penghapusan dosa manusia) daripada Allah ini, maka mereka menjadi musuh Allah”.
Anihnya, tetapi benar Paul telah berkata sebaliknya pula tentang Dosa Warisan ini, khususnya berkaitan dengan Penebusan Dosa sebagaimana terbukti dalam 1 Thessalonians 2:15 yang bermaksud,” Orang Yahudi sudah membunuh Tuhan Jesus dan Nabi-Nabi serta menganiayai kami juga. Mereka memusuhi semua orang dan menyebabkan Allah sangat murka”. Begitulah juga dalam nada yang agak sama Paul berkata sepertimana terdapat dalam 1 Corinthians, 2:8 bermaksud,” Semua roh yang berkuasa dan yang memerintah dalam dunia ini, tidak tahu kebijaksanaan itu.Sekirainya roh-roh itu mengetahuinya, tentu roh-roh itu tidak akan menyalib Tuhan (Jesus) Yang Mulia”.
Logik yang sepatutnya dalam konteks ini, orang Yahudi yang membantu penghapusan Dosa ini dengan menyalib dan membunuh Jesus, perlu dihormati; sebab berasaskan kepercayaannya itu Pembunuhan/Penyaliban ini menyebabkan boleh menghapuskan semua Dosa yang membelenggui manusia selama ini. Seandainya Jesus tidak dibunuh/Disalibkan, maka selama-lamanyalah manusia ini bergelomang dengan Dosa Warisan itu dan kalaulah Jesus ini tidak dibunuh, sudahlah tentu agama Kristian yang dianutinya sekarang ini tidak akan wujud. (bersambong)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home