Sunday, October 08, 2006

ISLAM = AGAMA LAIN (5)

a) Agama Hindu Meriwayatkan Nabi Muhammad SAW Akan Lahir Sebagai Pemimpin

Dalam kitab tua Hindu ada disebut Narashangsa. Dr.Ved Prakash Upaddhay telah menghuraikannya bahawa Narashangsa itu ialah Nabi Muhammad SAW yang akan lahir di suatu hari nanti. Ini terbukti dalam Rig Veda 1:13:3, 1:18:9, 1:106:4, 1:142:3, 2:3:2, 3:29:11, 5:5:2, 7:2:2, 10:64:3, 10:182:2 dan 19:70:2 (1) Alasan membuktikan Narashangsa yang akan lahir itu Nabi Muhammad mengikut Dr. Ved Prakash adalah sepertimana berikut:

i. Narashangsa = Yang Terpuji = Nabi Muhammad SAW
Di mana-mana tempat dalam kitab Vedas, disebut juga nama Eelit. Dalam nota kaki pada salah satu daripada kitab Rigveda yang diterbitkan, Eelit bermakna ‘Yang Terpuji’. Muhammad adalah dalam bahasa Arab maknanya dalam bahasa Melayu ialah ‘Yang Terpuji’. Maknanya Narashangsa dan Eelit adalah mempunyai erti yang sama, iaitu ‘Yang Terpuji’.

ii. Tempat yang Narashangsa akan lahir adalah di kawasan padang pasir
Ini sudah tentu, buktinya jelas sekali. Nabi Muhammad dilahirkan di Mekkah pada tahun 570. Ayahnya bernama Abdullah dan ibunya bernama Aminah. Mekkah cuacanya panas, terletak di tengah padang pasir di negara Arab.

iii. Kualiti personaliti
Dalam Rig Veda, dijelaskan bahawa Narashangsa yang akan lahir itu mempunyai personaliti yang cukup hebat. Ia amat disayangi oleh ramai manusia. Stanley Lane Poole, menulis tentang Speeches of Muhammad (MacMillan, 1982) menjelaskan bahawa siapa yang melihatnya akan menghormatinya. Siapa yang mendekatinya, akan menyayanginya. Mereka akan mengatakan ia tidak pernah melihat orang seperti ini sebelum dan sesudahnya.(2)

_____________________________________________________

1. Dr. Ved Prakash Upadday, “Muhammad in the Hindu Scriptures”, (Translated into Banglali by, Pro. Ashit Kumar Bandhopadday, translated into English by Muhammad Alamgir, Published by, A.S.Noordeen, Third. Ed., Kuala Lumpur, 2003, hal. 5.
2. Ibid, hal.12.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home