Wednesday, October 04, 2006

ISLAM = AGAMA LAIN (3)

ISLAM = AGAMA LAIN (3)

· Islam Semasa Nabi Muhammad SAW


Islam semasa kewujudan Nabi Muhammad SAW ini adalah berbeza dengan agama Yahudi di mana agama Yahudi beriman kepada Nabi Musa tetapi tidak beriman kepada Nabi Isa. Manakala orang Kristian pula berimankan Nabi Isa dan Nabi Musa, tetapi tidak berimankan Nabi Muhammad SAW, sedangkan orang Islam pula berimankan kepada nabi Musa dan Isa/Jesus dan para nabi sebelum mereka itu sebagai rasul-rasul Allah SWT sejak daripada nabi Adam alagi, di mana Nabi Muhammad SAW pula adalah sebagai nabi dan rasul yang terakhir yang menyempurnakan segala ajaran agama yang dibawa oleh semua nabi dan rasul sebelumnya. Bagaimanapun, semua pengikut para nabi dan rasul sebelum Nabi Muhammad itu adalah diakui sebagai seorang Muslim. Matinya mereka adalah sebagai seorang Muslim masa itu.
Islam semasa Nabi Muhammad SAW sebenarnya adalah sebagai kesinambungan daripada agama yang dibawa oleh para nabi dan rasul sebelumnya dengan dua aspek yang paling istimewa iaitu pertama, ia lebih lengkap dengan selengkap-lengkapnya sebagaimana yang wujudnya dalam Al-Qur’an, ada 114 surah; kedua ia tidak hanya untuk satu kaum sahaja sepertimana Islam para nabi dan rasul sebelumnya tetapi Islam semasa Nabi Muhammad SAW ini adalah untuk manusia sejagat. Untuk ini Tuhan berfirman:
Dan tiadalah Kami mengutuskan kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam.”
(QS, Al-Anbia’:107)

· Islam Selepas Kewafatan Nabi Muhammad SAW

Islam selepas Nabi Muhammad SAW ini asasnya adalah sama dengan Islam sebelum Nabi Muhammad dan semasa Nabi Muhammad khususnya tentang ajaran Tauhid yang Tuhan itu Satu dan kita wajib mempercayaiNya sebagaimana yang dijelaskan oleh para nabi dan rasul yang disebutkan dalam Al-Qur’an yang antaranya Adam, Nuh, Idris, Musa, Ibrahim, Ismail dan seterusnya sehingga kepada Isa (Jesus) dan Muhammad.
Bagaimanapun, selepas beberapa abad ada cabang-cabang tertentu yang dibawa dalam Islam yang telah ditafsirkan mengikut fahaman para ulama yang masing-masing ahli dalam bidangnya. Umpamanya, wujud mazhab-mazhab dalam Islam seperti Hanafi, Hambali, Maliki dan Shafie . Keempat-empat mazhab ini dikenali dengan nama Ahli Sunnah Wal Jamaah. Bagaimanapun, asas penting dalam Islam iaitu Rukun Iman dan Rukun Islam adalah sama. Namun wujud juga mazhab Syiah yang agak jauh sedikit bezanya dengan mazhab-mazhab tadi. Dalam konteks ini, HAMKA menjelaskan bahawa empat imam bergilir setiap waktu bersembahyang jemaah di MASJIDIHARAM, Makkah kerana masing-masing pengikutnya tidak mahu berimamkan imam daripada mazhab lain, biarpun sesama Islam di kalangan Alhi Sunnah Wal Jamaah.
(Bersambong)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home