Friday, October 06, 2006

ISLAM = AGAMA LAIN (4)

· Islam Selepas Kewafatan Nabi Muhammad SAW
(sambongan daripada 4 /10/2006)

Perpaduan: Mazhab Sunnah–Syiah.

Pada tahun 1925, setelah negeri Makah dikuasai oleh Ibnu Sa’ud, sembahyang berjemaah di MASJIDIL HARAM itu dijadikan hanya satu kali di setiap waktu. Kata HAMKA, “Syukurlah Raja Abdul Aziz Ibn Sa’ud bertindak menyuruh satukan sembahyang kembali. Sekian lama Parsi (Iran) dengan Arab bermusuhan kerana berlainan mazhab, tetapi pada tahun 1931 ketika terjadi kongres Islam di Palestin, ulama-ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah telah mempersilakan Mujahid Mazhab Syiah yang terkenal dari Najaf (Iraq) menjadi imam sembahyang berjemaah, iaitu Maulana Al-Kasyif Al-Ghitha. Adakah ini satu masalah darurat?”

Pengajaran daripada ini, Islam boleh bersatu dan bekerjasama rapat di antara mazhab Sunnah dan Syiah. Dengan ini, semoga akan terlepaslah kongkongan jerat kaum orientalis untuk memecah-belahkan umat Islam seluruhnya. Malah Nabi Muhammad pernah bersabda bahawa umatnya akan berpecah kepada 73 pecahan dan daripada itu hanya satu pecahan sahaja yang akan masuk syurga iaitu pecahan yang mengikuti kepada pegangan baginda (Nabi Muhammad SAW) dan sahabatnya.

Negara yang majoriti penduduknya Islam dan menamakan dirinya sebagai negara Islam telah pun ada muftinya masing-masing. Alangkah baiknya, sekiranya satu usaha dijalankan dengan gigih tanpa meletakkan unsur politik di hadapan, negara-nagara yang dikatakan negara Islam itu bermesyuarat bagi melantik seorang Mufti bagi negara-negara Islam sejagat (MUNNIS/Mufti Negara-Negara Islam Sejagat). Semoga dengan ini persoalan perbezaan agama dapat dicari titik persamaan yang perlu dikembangkan dalam keperbagaian aspek khusus bagi umat Islam sejagat. Kreteria untuk ini boleh dirangka dengan persetujuan bersama di antara para mufti yang telah pun wujud disetiap negara Islam hari ini. Begitu juga dari segi lokasi ibu pejabatnya, persetujuan untuknya pasti boleh diwujudkan.

Mungkin usaha ini buat masa ini dikatakan suatu idea yang agak keterlaluan. Biarpun begitu apa yang perlu diperhatikan ialah sesuatu perjalanan yang beribu-ribu batu itu ianya pasti dimulakan dengan langkah yang pertama.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home