Thursday, October 12, 2006

ISLAM = AGAMA LAIN (6)

* Agama Hindu Meriwayatkan Nabi Muhammad SAW Akan Lahir Sebagai Pemimpin
(sambongan pada 9/10/2006)

iv. Wahyu (Revelation)

Dijelaskan juga bahawa Narashangsa akan mendapat pengetahuan secara wahyu. Nabi Muhammad juga mendapat ajaran Islam adalah secara wahyu. Malah sesuatu perkara yang belum terjadi pun kiranya diwahyukan baginda akan tahu. Contohnya semasa berlakunya peperangan di antara kerajaan Parsi dan kerajaan Rom di mana kerajaan Rom telah kalah. Apabila dapat perkhabaran ini kepada Nabi Muhammad, baginda telah dapat wahyu dan menjelaskan bahawa kerajaan Rom akan menang peperangan beberapa tahun lagi. Didapati betul iaitu pada tahun 627 dalam peperangan Nineveh kerajaan Rom telah menang. Ini boleh dirujuk kepada Al-Qur’an surah Ar-Ruum, 30: 2-4,
“Telah dikalahkan bangsa Rumawi. Di negeri yang terdekat dan mereka sesudah dikalahkan itu akan menang. Dalam beberapa tahun, bagi Allah SWT lah urusan sebelum dan sesudah mereka menang. Dan di hari itu (kemenangan bangsa Rumawi) itu bergembiralah orang-orang yang beriman.”

v. Pengetahuan daripada Tuhan

Dalam Vedas pula Narashangsa dikenali sebagai Kavi. Makna Kavi ada dua: satu sebagai penyair dan satu lagi sebagai orang yang menerima pengetahuan dari Tuhan. Ini juga sebenarnya ada pada Nabi Muhammad (SAW). Al-Qur’an surah As Shaffaat, 36-37 berbunyi:
Dan mereka berkata: “Apakah sesungguhnya kami harus meninggalkan sembahan-sembahan kami kerana seorang penyair gila. Sebenarnya dia (Muhammad) telah datang membawa kebenaran dan membenarkan rasul-rasul sebelumnya.”
Ini bermakna tepat sekali apa yang disebut dalam Vedas itu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home