Monday, December 18, 2006

SATU PERHITUNGAN : ISLAM - KRISTIAN (4)

(Sambongan pada Des.8,.2006)

Di samping wujudnya percanggahan idea Paul ini secara tersendiri, ianya juga bercanggah dengan apa yang keluar daripada mulut Jesus sendiri. Jesus sendiri tidak suka di salib. Ini dapat diteliti sepertimana dalam John, 7: 19,8.37, 8:44, dan 19:11.
John, 7: 19,bermaksud”Bukankah Musa memberi Taurat kepada kamu. Tetapi tidak seorang pun di antara kamu yang mentaati itu. Mengapa kamu mahu membunuh aku?”
Johan, 8: 37, bermaksud,”Aku tahu kamu keturunan Ibrahim, Namun kamu berusaha untuk membunuh aku, kerana kamu tidak mahu menerima ajaranku.”
John 8:44, bermaksud,”Bapa kamu Iblis dan kamu anak-anaknya. Kamu lebih suka menurut bapa kamu. Sejak permulaan, Iblis itu pembunuh….”
John, 19:11, bermaksud,” Jesus telah berdialog dengan Pilatus (Gabenor kerajaan Rom), dan berkata: ‘ Kamu tidak berkuasa ke atas aku, kecuali Allah memberikan kuasa itu kepadamu. Oleh itu, orang yang menyerahkan aku kepadamu, lebih besar dosanya dari dosamu.”

Terbukti di sini bahawa Jesus sendiri menolak doktrin Kristian tentang Penebusan Dosa Warisan ini. Contohnya Jesus tidak mahu dibunuh dan mengajak para pengikutnya lari bilamana melihat para pengkhianatnya datang. Soalnya kalau Jesus didatangi Allah untuk menebus Dosa manusia, sepertimana yang didakwa oleh Paul dalam Galatins, 1:4; mengapa ia mengajak para pengikutnya mengelakkan diri dengan pergi meninggalkan tempat itu? Sila rujuk Matthew 26:46, Mark, 14:22, bermaksud, “ bangunlah, mari kita pergi! Lihatlah, orang yang menkhianati aku sudah datang!”
Matthew 26:56 dan Mark 14:50 pula bermaksud,”….. kemudian semua pengikut Jesus lari meninggalkan Dia”.
Ketika Jesus ditangkap, para pengikutnya melarikan diri. Kecuali Judas, muridnya yang belok (?), datang bersama dengan mereka yang lengkap dengan senjata. sehinggakan Jesus bertanya,” Kawan mengapa engkau datang” , (Matthew, 26:46).
(Bersambong)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home