Wednesday, December 20, 2006

SATU PERHITUNGAN : ISLAM - KRISTIAN (5)

(sambongan dri Dis. 18, 2006)

Dosa Warisan ini yang diubah oleh Paul dan para pengikutnya boleh diteliti pada Teks asal dan Teks yang diubah menjadi sepertimana berikut:

Teks Asal (1) ‘Ezekiel:18:20 “…… Anak tidak akan turut menanggung kesalahan ayahnya dan ayah tidak akan turut menanggung kesalahan anaknya…” (2) Mark 10:14, “ Ketika Jesus melihat hal itu, ia marah dan berkata kepada mereka:Biarlah anak-anak itu datang kepadaku, jangan menghalangi mereka sebab orang-orang yang seperti itulah yang empunya kerajaan Allah.”

Teks yang diubah menjadi (1) Roman 5:12, “Sebab itu sama seperti dosa telah masuk ke dalam dunia oleh satu orang , dan oleh dosa itu jaga, demikianlah maut itu telah menjalar kepada semua orang, kerana semua orang telah berbuat dosa” (2) Roman 5:19, “Jadi sama seperti oleh ketidaktaatan seorang semua orang telah menjadi orang berdosa , demikian pula oleh ketaatan seorang semua orang menjadi orang benar”(3) 1 Corinthians 15: 20-22,” Tetapi yang benar ialah bahawa Jesus telah dibangkatkan dari antara orang mati, sebagai yang sulung dari orang-orang yang telah meninggal”(20).”Sebab sama seperti maut datang kerana se orang manusia , demikian juga kebangkitan orang mati datang kerana seorang manusia”( 21)”Kerana sama seperti semua orang mati dalam persekutuan dengan Adam, demikian pula semua orang akan dihidupkan kembali dalam persekutuan dengan Jesus”.

Sehubungan dengan ini Paul juga menegaskan yang kematian Jesus ini adalah penebusan Dosa Manusia. Ini terbukti pada 1 Corinthians 15:3 , “ Sebab yang sangat penting telah ku sampaikan kepadamu, iaitu apa yang telah kuterima sendiri, ialah bahawa Jesus telah mati kerana dosa-dosa kita , sesuai dengan kitab Suci”. Soalnya kitab mana? Tidak Tidak dijelaskan. Setakat ini tiada pun kitab suci sebelum ini yang mengatakan Jesus itu mati kerana dosa-dosa orang lain atau kerana hendak menghapuskan dosa orang lain.
(bersambong)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home