Tuesday, February 06, 2007

SATU PERHITUNGAN: ISLAM - KRISTIAN (12)

TRINITI:

Maksud Triniti ini ialah Tuhan itu wujud dalam Kesatuan iaitu Tuhan Anak, Tuhan Bapa dan Roh Suci (Jibrail). Triniti ini timbul sesudah Nabi Isa tiada. Sebelum Nabi Isa, ajaran para nabi lain bermula daripada Nabi Adam, Idris, Nuh, Ibrahim, Daud dan seterusnya Nabi Isa,semuanya agama Tauhid yang mengakui keesaan Allah SWT. Tidak timbul langsung konsep Triniti pada masa itu.

Kemunculan konsep Triniti dalam ajaran agama Kristian ini telah bermula selepas hampir 300 tahun ‘kehilangan’ Nabi Isa atau dikatakan Peristiwa Salib oleh orang Kristian dan bukannya semasa zaman Nabi Isa. Kontroversi yang berlaku pada masa itu ada yang mengatakan Jesus (nabi ‘Isa) itu anak Tuhan dan Jesus juga adalah Tuhan. Untuk tidak menimbulkan kemarahan bagi mereka yang percayakan politheis (banyak tuhan) dan untuk tidak menimbulkan kemarahan bagi masyarakat yang percayakan monotheis (satu tuhan), telah memaksa Maharaja Rom, Constantine (bukan beragama Kristian) mengadakan satu perhimpunan iaitu Council of Nicea yang juga dihadiri oleh tokoh-tokoh Kristian pada tahun 325 Masehi. Arius yang menunjulkan doktrin bahawa Nabi Isa (Jesus) adalah manusia dan bukan Tuhan sementara Athanasius mengetengahkan doktrin yang Nabi Isa adalah Tuhan dan Tuhan Anak. Pada perhimpunan itu, dia (Constantine) telah memutuskan bahawa Nabi Isa adalah Tuhan , Tuhan Anak dan Roh Qudus (Triniti). Pada tahun 451 Masehi, di Council of Chalcedon dengan persetujuan Pope, konsep Triniti diterima sebagai pegangan rasmi gereja dan sebarang penolakannya dianggap sesat.


****************************************************


MENGAPA ANDA PERLU MEMBACA BUKU INI?

Buku Mengapa Kami Memeluk Islam? Implikasi Penemuannya Berpaksikan Suatu Penyelidikan Di Kalangan Mereka Yang Baru Memeluk Islam Di Malaysia, karya Dr. Nawi Jusoh mengupas secara saintifik faktor-faktor yang signifiken menyebabkan mereka yang seramai 375 orang terdiri daripada pelbagai agama dan bangsa secara sukarela memeluk Islam , menjadi Saudara Baru di Malaysia.

• Mengapa itu akan Terjawab melalui pembacaan buku ini.. Ianya ditulis dengan pendekatan psikologi berteraskan penyelidikan terkini dilengkapi dengan dalil daripada fakta-fakta semasa. Al-Qur’an,Bible, Rig.Veda dan kitab-kitab suci agama lainya. Jelas terbukti Nilai Islam terserlah mengatasi segalanya.

• Penulisnya pakar psikologi pendidikan (Tingkahlaku Manusia), berpengalaman -guru dan pensyarah, melebihi 30 tahun.
• Dimuatkan juga:
- Doktrin agama dan kepercayaan (Islam, Kristian, Judisme, Hindu, Buddha, Confucious dan Tao)
- Implikasi dan cadangan berikatan dengan penyelidikan ini.
• Disemak oleh pakar dalam Perbandingan Agama.
(Prof. Dr. Mohd. Yusoff Hussein, bekas Mufti Wilayah Persekutuan dan bekas Deputy Dean, Islamic Faculty,Universiti Kebangsaan Malaysia( UKM)

- Ada 342. Harga: RM 25.00 senaskah.

Anda membeli buku ini sebenarnya adalah secara menderma hasil jualan buku ini sebahagian daripadanya akan disumbangkan untuk perkembangan dakwah Islamiah KITA secara harmoni dan bersefahaman terhadap ALLAH YANG ESA.

BORANG PESANAN

Untuk menempah buku Mengapa Kami Memeluk Islam? anda hanya perlu melengkapkan borang di bawah ini dan pos, faks atau hantar sendiri kepada kami. Dijamin buku ini akan sampai kepada anda seperti mana yang anda kehendaki.

KEPADA:
DNJ Consultant Sdn. Bhd. No. 5, Jalan Wau A 11/A, 40000 Shah Alam, Selangor, Malaysia.
No. Tel: 03-55101704, No. Faks: 03-55109498, e-mel: dnjsam@gmail.com

Bersama-sama dengan ini disertakan MO/PO/Cek berpalang berjumlah RM _________ atas nama DNJ Consultant Sdn. Bhd. A/N: 562106119229 sebagai bayaran tempahan buku ini iaitu:

_______ naskhah x RM 25.00/naskhah = RM __________
Kos pos Semenanjung Malaysia RM 2.00 x ______ naskhah = RM __________
Atau Kos pos Sabah & Sarawak RM 4.00 x ______ naskhah = RM __________
TOTAL = RM __________
Sila hantarkan tempahan saya ini kepada:

Nama (anda):
Alamat (anda)

No. Tel:
Tandatangan:

* Sila catatkan nama dan no. telefon anda di belakang cek berkenaan.
Borang ini juga boleh difotostat.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home